11 January 2010

Semanis kata seindah senyuman


 Syukur Alhamdulillah, setelah berberapa kali aku di beri peluang untuk mengendalikan bengkel bersama seorang kenalan lama iaitu pengendali blog AVA. Syukur kerana aku dapat memberikan sesuatu yang aku kira dapat menggerakkan sesuatu yang dapat meningkatkan martabat Bahasa Melayu.

     Apa yang menariknya tentang penganjuran bengkel-bengkel ini adalah bersifat unformal ataupun tidak formal sebaliknya bersifat relaks dan santai. Bagi diriku, aku amat bersetuju dengan kaedah ini kerana, di dalam bidang sastera ianya tidak pernah terbatas atau membatasi ruang litup tertentu. Tiada istilah kata yang formal juga waktu yang formal.

       Di sinilah, kita dapat menilai kredibiliti seorang penulis/pengkarya atau apa jua yang seangkatan dengannya. Kerana apabila, idea itu muncul. Ianya perlu digarap, digilap dan diluah secara semulajadi (natural).Sbenarnya berdasarkan pengalaman ku yang amat sedikit ini. Aku mula memahami akan hakikat pemikiran.

    
Pertama, kita sering mendengar bahawa ramai orang yang agak "lebat" pendapatanya mengadu tidak mempunyai budget  yang cukup. Memikirkan hal ini aku teringat akan kata-kata seorang guruku. Katanya " Allah tidak pernah menjadikan hamba-hambanya untuk dizalimi, sebaliknya hamba itulah yang menzalimi dirinya sendiri". Aku tersenyum memikirkannya. Pernahkah kita muhasah diri kita sebelum kita menuding jari ke arah orang lain.

    Kedua, soal rezeki. Ada sebahagian orang ramai berpendapat bahawa rezeki kita telah ditentukan oleh Allah S.W.T sejak kita hadir ke dunia ini. Benar! Tetapi perlukah kita menanti dan terus menanti akan hadirnya rezeki itu tanpa mahu berusaha. Sedangkan di dalam AL-Quran sendiri menyebut bahawa" Tidak akan aku(Allah) ubah nasib sesuatu bangsa itu melainkan bangsa itu mengubah nasibnya sendiri. Fikir-fikirkanlah.

   Ketiga, kita terlalu takut untuk dikritik. Mengapa? Adakah kita terlalu sempurna untuk dikritik ? Benar, kita perlu mempetahankan pendirian kita. Tetapi, pendirian yang bagaimana? Bukankah alim ulama itu sendiri saling bermesyuarah(berbincang) untuk membuat tajdid (keputusan) tentang sesuatu perkara.

Lazimnya beginilah sikap kita dalam menghadapi masaalah hidup. Tetapi sudahkan kita membuat persiapan menghadapi masalah tersebut? Fikir-fikrkanlah.

2 Ulasan:

Mak Su said...

kritiklah saya yang masih merangkak ini

macai_suci said...

tak semua suka seperti yang maksu fikirkan

Template by:
Free Blog Templates